Sukututkimus

Suvun alkujuuria ja -vaiheita on selvitellyt vuodesta 1994 suvun jäsen, sukututkija Raija Uotinen. Hän on koostanut tutkimuksensa v.1997 sukukokoukseen niteen ”Saksmanneja lukkarin parvelta”. Kooste käsitti 370 sukutaulua ja yli 2000 henkilön tietoja. Raija Uotinen halusi luopua tehtävästä terveydellisistä syistä vuosituhannen vaihteessa.

Koottujen tietojen pohjalta v.2004 työtä jatkoi sukututkija Raimo Kähkönen. Hän teki mittavan työn löytääkseen lukkari Carl Saxmanin vanhemmat. Lukuisia päiviä hän istui mm. maakunta-arkistoissa, tilasi kaukolainoina mikrofilmejä niin kotimaasta kuin Ruotsin arkistoista. Salaisuus on vieläkin mistä parikymppinen lukkari Pielavedelle ilmestyi. Kähkönen selvitteli ja täydensi suvun vaiheita erityisesti 1900-luvun puolelta. Hänen työnsä on koottu ”Lukkari, talonpoika, kuppari”- kirjaksi, jossa on yli 800 sukutaulua ja yli 4500:n sukuun liittyvän henkilön tietoja.

Raimo Kähkönen oli innostunut sukututkija, joka voimiensa hiipuessakin jatkoi sinnikkäästi työtään loppuun asti. Hänen maallinen vaelluksensa päättyi v. 2013.

Hänen jälkeensä sukuseuralla ei ole sopimusta kenenkään sukututkijan kanssa. Suvun tietoja täydennetään jatkuvasti niin menneiden kuin nykyistenkin sukupolvien osalta. 1900 -luvulla syntyneiden suvun jäsenten tietoja saadaan kerättyä vain omien ilmoitusten perusteella. Sihteeri kokoaa tiedot ja liittää sukukirjan aineistoon.

Elämä jatkuu toisten poistuessa historiaan ja uuden sukupolven syntyessä, näin meistä muodostuu katkeamaton ketju. Lukkarin syntymästä on 275 vuotta ja hänen jälkeläisiään on jo kymmenes sukupolvi varttumassa.

Toivomme suvun piiristä löytyvän innostuneita tutkijoita työn jatkajaksi. Työ vaatii aikaa ja harrastuneisuutta, mutta se tarjoaa löytämisen iloa historian hämäristä kaivettujen tiedon murusten asettuessa paikoilleen.

********************************************************************************************************

Sukututkimusrekisteri

Sukututkimusrekisteri sisältää tietoja lukkari Carl Saxmanista (1741-1799), hänen puolisostaan Maria Marinista(1741-1824) ja heidän jälkeläisistään 1720-luvulta nykypäivään saakka. Tiedot on kerätty julkisista lähteistä; kirkonkirjat, väestörekisterijärjestelmä, muu arkistoaineisto ja viranomaisrekisterit, oppilaitosten matrikkelit, julkaistut sukukirjat ja lisäksi sukuun kuuluvien antamat tiedot.

Rekisteristä luovutetaan tietoja ainoastaan sukututkimustarkoituksiin. Rekisteröidylle varataan pyynnöstä mahdollisuus tarkistaa omat tietonsa.

Sukuseuran jäsenenä saat halutessasi itseäsi ja omia esivanhempiasi koskevat rekisteriin merkityt tiedot.

(Henkilötietolaki 523/99 )